EHON ontwikkeltraject: “Het meest waardevolle is vooral de uitwisseling met de andere deelnemers.”

Op 29 maart 2019 start het EHON-ontwikkelingstraject voor docentenopleiders in het Hoger Onderwijs. In deze nieuwsbrief een kort interview met Eduardo Hermsen, onderwijskundig adviseur en trainer, sinds vier jaar werkzaam bij de Universiteit Twente. Eduardo heeft vorig jaar deelgenomen aan het EHON-ontwikkelingstraject voor docentopleiders.

Wat was voor jou de reden om met het traject te beginnen?

Ik wilde mezelf graag verder ontwikkelen als trainer/docentopleider. Naast dat ik hier zelf wel mee bezig was door bijvoorbeeld boeken te lezen en  feedback te vragen aan collega’s was ik op zoek naar meer verdieping. Ook het begeleiden van docenten onder andere in hun BKO-traject zette me aan om na te denken over mijn eigen ontwikkeling en hoe belangrijk het is om hier zelf mee bezig te zijn.

Wat was het meest waardevolle van het traject?

Het meest waardevolle is vooral de uitwisseling met de andere deelnemers. Het is interessant om te merken dat iedereen dezelfde uitdagingen heeft en om hierover samen in gesprek te gaan.

Wat heeft je deelname aan het traject je opgeleverd?

Het heeft me bewuster doen stilstaan bij mijn eigen functioneren als trainer. Het contact met de andere deelnemers is goed voor de uitbreiding van je netwerk. Daarnaast hebben we ook het idee om met elkaar in contact te blijven, bijvoorbeeld door een leesclub op te richten.

Wat zou je nog mee willen geven aan iemand die het traject overweegt?

Naast dat het een competentietraject is waarin je je competenties aantoont is het ook belangrijk om zelf na te denken over wat je nog wilt leren en hier tijdens het proces op te letten. Een tip om het traject nog leerzamer te maken is om ook eens bij elkaar op bezoek te gaan en bijvoorbeeld een training van elkaar bij te wonen.

Een nieuwe editie van het ontwikkeltraject start op 29 maart 2019. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar, dus geef je nu op. Meer informatie kun je hier vinden:  EHON-ontwikkelingstraject voor docentenopleider.